فایل صوتی کلاس تاریخ برگزاری ۱۴۰۰/۱/۲۴
مدرس: محسن محمد
قصه هاروت و ماروت و دلیری ایشان بر امتحان حق
ابیات 797 الی 839
797) پیش از این، ز آن گفته بودیم اندکی / خود چه گوییم؟ از هزارانش یکی
798) خواستم گفتن در آن تحقیقها / تا کنون واماند از تعویقها
799) حملهی دیگر، ز بسیارش قلیل / گفته آید، شرح یک عضوی ز پیل
800) گوش کن هاروت را، ماروت را / ای غلام و چاکران ما رُوت را
801) مست بودند از تماشای اله / وز عجایبهایِ اِستدراجِ شاه
802) این چنین مَستی است ز استدراجِ حق / تا چه مستیها کُند مِعراجِ حق
803) دانهی دامش چنین مستی نمود / خوانِ اِنعامش چهها داند گشود؟
804) مست بودند و رهیده از کمند / های هویِ عاشقانه میزدند
805) یک کمین و امتحان در راه بود / صَرصَر ش چون کاه، کُه را میرُبود
806) امتحان میکردشان زیر و زَبَر / کی بُوَد سرمست را زینها خَبَر؟
807) خندق و میدان به پیشِ او یکی ست / چاه و خندق پیشِ او خوش مسلکی ست
تمثیل بز کوهی
808) آن بُزِ کوهی بر آن کوهِ بلند / بَر دَوَد از بهرِ خوردی بیگزند
809) تا علف چیند، ببیند ناگهان / بازیی دیگر ز حُکمِ آسمان
810) بر کُهی دیگر براندازد نظر / ماده بُز بیند بر آن کوهِ دگر
811) چشمِ او تاریک گردد در زمان / بر جهد سرمست زین کُه تا بدان
812) آنچنان نزدیک بنماید وَرا / که دویدن گِردِ بالوعه ی سرا
813) آن هزاران گَز دو گَز بنمایدش / تا ز مستی میلِ جَستن آیدش
814) چونکه بجهد، در فتد اندر میان / در میانِ هر دو کوهِ بیامان
815) او ز صیادان به کُه بگریخته / خود پناهش، خونِ او را ریخته
816) شِسته صیادان میانِ آن دو کوه / انتظارِ این قضایِ با شکوه
817) باشد اغلب صیدِ این بُز همچنین / ورنه چالاکست و چُست و خصمبین
818) رُستم ارچه با سَر و سِبلَت بُوَد / دامِ پاگیرش یقین شهوت بُوَد
819) همچو من از مستی شهوت بِبُر / مستیِ شهوت ببین اندر شتر
820) باز این مستیِ شهوت در جهان / پیشِ مستیّ مَلَک دان مُستَهان
821) مستیِ آن مستیِ این بشکند / او به شهوت التفاتی کی کُند؟
822) آبِ شیرین تا نخوردی، آبِ شور / خوش بُوَد خوش، چون درونِ دیده نور
823) قطرهیی از بادههایِ آسمان / بَرکند جان را ز مَی وز ساقیان
824) تا چه مستیها بُوَد اَملاک را / وز جلالت روحهایِ پاک را
825) که به بویی دل در آن مَی بسته اند / خُمِّ بادهی این جهان بشکستهاند
ابیات ۷۹۷ الی ۸۳۹
نا امیدی کفار
826) جز مگر آنها که نومیدند و دور / همچو کُفّاری نهفته در قبور
827) ناامید از هر دو عالَم گشتهاند / خارهایِ بی نهایت کِشتهاند
828) پس ز مستیها بگفتند ای دریغ / بر زمین باران بداد یمی، چو میغ
829) گستریدیمی درین بیدادجا / عدل و انصاف و عبادات و وفا
830) این بگفتند و قضا میگفت: بیست / پیشِ پاتان دامِ ناپیدا بَسی ست
831) هین مدو گستاخ در دشتِ بلا / هین مران کورانه اندر کربلا
832) که ز موی و استخوانِ هالکان / می نباید راه پایِ سالکان
833) جملهی راه، استخوان و موی و پی / بس که تیغِ هر لاشَی کرد شَی
834) گفت حق که بندگانِ جُفتِ عَون / بر زمین آهسته میرانند و هَون
835) پابرهنه چون رود در خارزار؟ / جز به وقفه و فکرت و پرهیزگار
836) این قضا می گفت، لیکن گوششان / بسته بود اندر حجابِ جوششان
837) چشمها و گوشها را بستهاند / جز مر آنها را که از خود رَستهاند
838) جز عنایت که گشاید چشم را؟ / جز محبت که نشاند خَشم را؟
-
- 839) جهدِ بیتوفیق خود کس را مباد / در جهان، وَاللهُ اَعلَم بِالسّداد
ابیات ۷۹۷ الی ۸۳۹
دعوی آن شخص که خدای تعالی مرا نمی گیرد به گناه
ابیات 3364 الی 3397
3364) آن یکی میگفت در عهدِ شُعیب / که خدا از من بسی دیده ست عَیب
3365) چند دید از من گناه و جُرمها / وَز کرَم یزدان نمیگیرد مرا
3366) حق تعالی گفت در گوشِ شُعیب / در جوابِ او فصیح از راهِ غَیب
3367) که بگفتی چند کردم من گناه / وَز کرَم نگرفت در جُرمم اله
3368) عکس میگویی و مقلوب، ای سَفیه / ای رها کرده ره و، بگرفته تیه
3369) چند چندت گیرم و، تو بیخَبَر / در سَلاسِل ماندهیی پا تا به سَر
3370) زنگِ تُو بر تُوت ای دیگِ سیاه / کرد سیمای درونت را تباه
3371) بر دلت زنگار بر زنگارها / جمع شد، تا کور شد ز اسرارها
تمثیل دیگ سیاه برای گناهان تیرگی آور
3372) گر زند آن دود بر دیگِ نوی / آن اثر بنماید ار باشد جوی
3373) زآنکه هر چیزی به ضِد پیدا شود / بر سپیدی آن سیَه رسوا شود
3374) چون سیه شد دیگ، پس تأثیرِ دود / بعد از این بر وَی که بیند زود زود؟
3375) مردِ آهنگر که او زنگی بُوَد / دود را با رُوش همرنگی بُوَد
3376) مردِ رومی کو کُند آهنگری / رویش اَبلَق گردد از دود آوری
3377) پس بداند زود تأثیر گناه / تا بنالد زود گوید: ای اله
3378) چون کُند اِصرار و بَد پیشه کُند / خاک اندر چشمِ اندیشه کند
3379) توبه نندیشد دگر، شیرین شود / بر دلش آن جُرم، تا بیدین شود
3380) آن پشیمانی و یارَب رفت از او / شِست بر آیینه زنگِ پنج تُو
3381) آهنش را زنگها خوردن گرفت / گوهرش را زنگ، کم کردن گرفت
3382) چون نویسی کاغذِ اِسپید بر / آن نوشته خوانده آید در نظر
3383) چون نویسی بر سَرِ بنوشته خط / فهم نآید، خواندنش، گردد غلط
3384) کآن سیاهی بر سیاهی اوفتاد / هر دو خط شد کور و، معنیّی نداد
3385) ور سوم باره نویسی بَر سَرش / پس سیه کردی چو جانِ کافرش
3386) پس چه چاره جز پناهِ چاره گر؟ / نا امیدی مِسّ و، اِکسیرش نظر
3387) ناامیدیها به پیشِ او نهید / تا ز دردِ بی دَوا بیرون جهید
ادامهی حکایت شعیب
3388) چون شُعیب این نکتهها با وَی بگفت / ز آن دَمِ جان در دلِ او گُل شکفت
3389) جانِ او بشنید وَحیِ آسمان / گفت: اگر بگرفت ما را، کو نشان؟
3390) گفت: یارَب دفعِ من می گوید او / آن گرفتن را نشان می جُوید او
3391) گفت: سَتّارم، نگویم رازهاش / جُز یکی رمز از برایِ ابتلاش
3392) یک نشانِ آنکه میگیرم وَرا / آنکه طاعت دارد از صَوم و دعا
3393) وز نماز و از زکات و غیر آن / لیک یک ذَرّه ندارد ذوقِ جان
3394) میکند طاعات و افعالِ سَنی / لیک یک ذره ندارد چاشنی
3395) طاعتش نغزست و، معنی نغز نَی / جَوزها بسیار و، در وَی مغز نَی
3396) ذوق باید، تا دهد طاعات، بر / مغز باید، تا دهد دانه، شَجَر
3397) دانهی بی مغز کی گردد نهال؟ / صورتِ بیجان نباشد جُز خیال
3 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
درود وسپاس فراوان استاد عزیز بابت سایت بی نظیرتان و زحمات شما و بیان شیوا و همچنین سپاس از همه دست اندرکاران سایت وزین نفیر نی
زنده باد ممنون از شما
سلام ممنون از بازخورد مثبتتون