اندرز پدر سواد خواندن
بچهها سلام!
میدونید مهمترین مهارتهایی که معلمها سعی میکنند در طول سالهای تحصیل به ما یاد بدهند. ( و البته ما سعی میکنیم مقاومت کنیم) چه چیزایی هستند؟
اولیش مهارته خوندنه!!
در طول سالهای مدرسه با دقت و تمرکز خواندن متون ساده و دشوار را آموختیم.
ویدیوی غلط خوانی شعر اینجا بارگذاری میشود
تا اینجا خوشبختانه نتیجه یک هیچ به نفع ما بوده و معلما ی ما کاری از پیش نبردن بنابر این با روحیهی بالاتر نسبت به حریف سراغ مرحلهی بعد میریم.🌹😀🌹😁😜
دومی نوشتنه
نوشتنمون هم که این جوری شد
*معلم اضیظم*
عذ عینکه به من خاندن و نوشطن عاموخطی حذار بار اضط ممنونم!
سومی سخن گفتن یا همون حرف زدن خودمون
اینم از این👇
چهارمی و آخری خوب شنیدن ۱
اگه تو هر کدوم از موارد بالا چیزی نشدم ولی این یکی رو خوب بلدم
یکبار سر کلاس معلم به من گفت: چرا باید هر چیزی چند بار برات بگم؟
گفتم بله؟!
گفت: چرا باید هر چیزی رو چند بار تکرار کنم برات تکرار کنم؟
گفتم: گفتم متوجه منظورتون نشدم!!!
گفتم آهان
از شوخی گذشته این ۴ مهارت علاوه بر موفقیت تحصیلی (مهارت درک مطلب برای درک بهتر سوالات امتحان و متون درسی و نیز مهارت خوب شنیدن و دریافت تدریس معلم و مهارت خوب پرسیدن و . . . ) در دیگر جنبههای زندگی ما (مثلا در کسب و کار و زندگی اجتماعی) موثر هستند.
و من هم به صورت کاملا جدی این موضوع رو در راس کارهای مهم خودم قرار دادم و به خاطر همین بعد از دوازده سال تحصیل موفقیتآمیز جایگاههای مهمی در رشتههای گردگیری کامپیوتر و آبیاری گیاهان دریایی بهدست آوردم و باعث افتخار خاندانم شدم
ولی اینبار دیگه وارد مباحث یه کم جدیتر بشیم.
حالا که دانستیم این مهارتها در طول زندگی و تحصیل ما چقدر مهم هستند میخواهیم برای تمرین تعدادی از این مهارتهای پایه، سراغ یکی از متون کتاب فارسی هفتم برویم. (دیدید جدی هم بلدم حرف بزنم)
و سعی کنیم برای جلوگیری از فاجعههای بعدی مهارتهای خواندن، شنیدن و سخن گفتن را در خود تقویت کنیم.
حکایت اندرز پدر از “استاد سخن سعدی شیرازی”
با تشکر از جناب سعدی که اجازه دادند از کتاب ارزشمندشان یعنی گلستان برای این کار استفاده کنیم!
بر اساس حکایتی از باب دوم گلستان سعدی در اخلاق درویشان
ویدیوی متن حکایت
روایتگر کسری محمد
تصویرگر هومن بختیاری
این ویدیو رو دوتا از بچهها ساختن شما هم میتونید از این مدل کارها انجام بدید (لینک آرشیو تعدادی از کارهای بچهها)
متن حکایت
یاد دارم که در ایام طُفولیَّت، مُتِعَبِّد و شبخیز بودم. شبی در خدمت پدر، رحمة الله عَلیه، نشسته بودم و همه شب، دیده بر هم نبسته و مُصحَف عزیز بر کنار گرفته و طایفهای گرد ما خفته.
پدر را گفتم: از اینان، یکی سر برنمیدارد که دوگانهای بگزارد. چنان خواب غفلت بردهاند که گویی
نخفتهاند که مردهاند.
گفت: جان پدر! تو نیز اگر بخفتی، بِه از آن که در پوستینِ خلق، اُفتی. [ضرب المثلهای گلستان سعدی]
برنامهی ما شامل دو بخش است.
الف- آموزش
ب- آفرینش
ابتدا در قسمت آموزش چند نکتهی کاربردی یادمیگیریم و با شنیدن فایل صوتی سرمشق حکایت و دیدن نمونه کارهای بچهها، صحیح خواندن متن را تمرین میکنیم و چیزهای دیگری میآموزیم که به ما کمک میکند این متن و متنهای دیگر را بهتر بخوانیم و بهتر درک کنیم.
بخش اول آموزش
برای این کار هم مثل هر کار دیگری مراحلی وجود دارد
– مهارت اول
خوب شنیدن
فایل صوتی ضمیمهی این متن (متن حکایت اندرز پدر) را بشنوید سعی کنید به جزئیات دقت کنید مثلا: این که روایتگر کجا مکث(درنگ) میکند کجا صدای او بالا میرود و کجا پایین میآید و چه جایی لحن کلمات مثلا مهربانانه است؟ و یا…….
به نظر شما متن حکایت و لحن روایتگر متن (خوانندهی متن)با کدام یک از لحنهای زیر تناسب دارد؟
الف- لحن حماسی2
حماسه به معنای داستان دلاوری وشجاعت است؛ کسی که شعر حماسی را می خواند باید به گونه ای بخواند که این دلاوری ها را به شنونده منتقل کند؛ پس لحن حماسی لحنی کوبنده واستوار است.
ب- لحن داستانی – روایی3
حکایت، تعریف کردن صمیمانه داستانی کوتاه با آهنگی نرم و ملایم است به گو نه ای که شنونده یا از آن پند بگیرد و یا تحت تاثیر قرار بگیرد.
در اینجا برای هر کدام از دو مورد بالا نیاز به یک ئنمونهی جذاب هست
دقت در شنیدن کجاها و چه تاثیراتی بر زندگی ما دارد؟
در کلاس درس
در خانه و………….
– مهارت دوم
مرحله دوم کار مهارت ما خوب خواندن (از روی متن)است.
برای خوب خواندن نیاز داریم با کلمات و علایم نگارشی ( نقطه، ویرگول، و…..)و کاربرد آنها آشنا باشیم.
“خیلی از ما این جمله را شنیدهایم “عفو لازم نیست اعدامش کنید” هر دو نوع خواندن ضمیمه شود در این جمله یک مکث یا درنگ معنای جمله را کاملا تغییر میدهد. به نحوی که با تغییری کوچک جان کسی نجات پیدا میکند و یا گرفته میشود.
به همین ترتیب جملهی زیر را به صورتهای مختلف بخوانید.
من به او گفتم که به دریا برود (صورتهای مختلف خواندن، با کلیک روی قسمتهای مورد نظر با تاکید بر همان کلمه خوانده شود)
برای یک اجرای عالی نیاز داریم که بتوانیم متن را به دقت و صحیح خاموشخوانی کنیم.
برای این منظور متن را نگاه کنید و همزمان فایل صوتی ضمیمه را گوش کنید:
یک نکتهی جالب
“دانشمندان متعقدند که مغز انسان فقط به ابتدا و اتنهای کملات توجه مکینه …”
برای همین شما احتمالا الان تعدادی از این ۵ کلمهی اشتباه را درست خواندید.
همانطور که دیدیم چشم ما در صورتی که روان خواندن را بیآموزد میتواند در جریان خواندن متن اشکالات را نادیده بگیرد تا کلیت متن را درک کند
– مهارت سوم
مهارت مرحلهی بعدی سخن گفتن است.
سخن گفتن مهارتی است مثل ورزش از چه نظر؟
اگر دقت کنیم میبینیم در هنگام ورزش کردن مغز و عضلات و مفاصل کار میکنند
در سخن گفتن هم همینطور است.
حالا برای شروع سخن گفتن (بلندخوانی متن)هم مثل ورزش نیاز به تمرین و نرمش و گرمکردن حنجره داریم.
اگر مراحل بالا را با دقت انجام دادید حالا آمادهی بخش بعدی یعنی آفرینش هستید.
اندرز پدر سواد خواندن
در بخش آفرینش شما با مهارتهایی کاربردی و متناسب با نیازهای پایهی همین پروژه آشنا خواهید شد.
تمرین گرم کردن حنجره زبان پیچان4 ((Tongue Twisters: تعدادی ازعبارات زیر را چند بارپشت سر هم بخوانید تا با آمادگی سراغ متن اندرز پدر برویم بدون توقف و ریتمیک خواندن تمرینات به شما کمک شایانی میکند
شش سیخ جگر سیخی شش هزار.
یه یویویِ یه یورویی.
سه سیر سرشیر سه شیشه شیر!
قوری ز قلم، قلم ز قوری. تو عشق منی گوگولی مگولی.
کشتم، شش شپشِ شپش کشِ شش پا را.
امشب شب سه شنبه است، فردا شبم سه شنبه است. این سه سه شب، اون سه سه شب، هر سه سه شب سه شنبه است.
تاجر تو چه تجارت میکنی؟ تورا چه که چه تجارت میکنم.
سربازی سربازی سرسره بازی سر سربازی را شکست.
در این درگه که گَهگَه کَه کُه و کُه کَه شود ناگَه به امروزت مشو غَره که از فردا نهای آگَه
ضمنا در متن بالا تعدادی متمم و حرف اضافه به کار رفته است
اندرز پدر سواد خواندن
پانویسها
———————————————————————————————————
1) به نقل از سایت رشد شبکهی ملی مدارس “مهارتهای چهارگانهی ارتباطات”
2) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه اول
گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی
3) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گروه تکنولوژی و گروههای آموزشی متوسطه اول
گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی
4) بازیهای زبان پیچان (Tongue Twisters) زبان پیچانها بازیهای بسیار بامزهای هستند که مهارت تلفظ زبانآموز را به چالش میکشند. تجانسآواي (alliteration) و واژهآرایی در عبارات و کلمات به ما کمک میکنند تا روی یک صدا تمرکزکنیم و در تلفظ آن صدا مهارت كافي به دست بياوریم.
زبان پیچانها معمولا شامل عباراتی کوتاه میشوند که در آنها کلماتی قرار گرفته که به سختی تلفظ میشوند ولی کل عبارت را به راحتی میتوان به خاطر سپرد. به عبارت دیگر، مثلا صدای “س” و “ش” در کنار هم باعث به چالش کشیده شدن مهارتهای زبانی ما میشود و بازی با این صداها، روی تغییرات کوچک در دهان و زبان و حرکت آن برای تلفظ این صداها تمرکز میکند. بنابراین شما میتوانید مهارت خود را در حرکت صحیح سیستم آوایی برای تلفظ هر صدا بالاتر ببرید.
علاوه بر این، بازی زبان پیچان، هوش موسیقایی را که يكي از تواناييهاي زبانآموز است، تقویت میکند.
جالب است بدانید که این یک بازی کودکانه و سادهلوحانه نیست. بلکه بازیگران، خوانندهها و گویندههای معروف هم از این بازی استفاده میکنند تا به کمک آن روی طرز گفتار و نحوهی تلفظ کلمات و صداها کار کنند.( در برخی از برنامههای تلویزیونی، مجری و بازیگر از همین بازی برای سرگرم شدن و سرگرمکردن مخاطب استفاده میکنند).
اندرز پدر سواد خواندن
لینک خوانش متن