تاریخ برگزاری ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
مدرس محسن محمد
باز تقریر کردنِ معاویه با ابلیس، مکرِ او را
شیطان از منظر اهل شریعت
2657) با خدا گفتی، شنیدی رُو به رُو / من چه باشم پیشِ مَکرت ای عدو؟
2658) معرفتهای تو چون بانگِ صفیر / بانگِ مُرغان است، لیکن مُرغ گیر
2659) صد هزاران مرغ را آن، رَه زده است / مرغِ غِرّه کآشنایی آمده است
2660) در هوا چون بشنود بانگِ صفیر / از هوا آید، شود اینجا اسیر
2661) قومِ نوح از مَکرِ تو در نوحَه اند / دل کباب و، سینه شَرحه شَرحه اند
2662) عاد را تو باد دادی در جهان / درفکندی در عذاب و اَندُهان
2663) از تو بود آن سنگسارِ قومِ لوط / در سیاه آبه ز تو خوردند غُوط
2664) مغزِ نَمرود از تو آمد ریخته / ای هزاران فتنهها انگیخته
2665) عقلِ فرعونِ ذَکیّ فیلسوف / کور گشت از تو نیابید او وقوف
2666) بولَهب هم از تو نااهلی شده / بُوالحِکَم هم از تو بوجهلی شده
2667) ای بر این شطرنج بهرِ یاد را / مات کرده صد هزار اُستاد را
بانگ مرغان است، لیکن
2668) ای ز فرزین بَندهایِ مُشکِلت / سوخته دلها، سیه گشته دلت
2669) بحرِ مَکری تو، خلایق قطرهای / تو چو کوهی، وین سَلیمان ذرّه ایی
2670) کی رَهَد از مَکرِ تو ای مُختَصِم؟ / غرقِ طوفانیم اِلّا مَن عَصِم
2671) بس ستارۀ سَعد از تو مُحتَرِق / بس سپاه و جمع از تو مُفتَرِق
معرفتهای تو چون بانگ صفیر/بانگ مرغان است، لیکن مرغ گیر
دیوان غزلیات شمس
هر کي خود را نکرد خوار امروز/همچو فرعون خوار خواهد بود
هر که چون گل ز آتش آب نشد/اندر آتش چو خار خواهد بود
چون شکار خدا نشد نمرود/پشه اي را شکار خواهد بود
دفتر اول مثنوی
چون بسی ابلیس آدم روی هست /پس به هر دستی نشاید داد دست
زانکه صیاد آورد بانگ صفیر/ تا فریبد مرغ را آن مرغ گیر
بشنود آن مرغ بانگ جنس خویش/ از هوا آید بیابد دام و نیش
حرف درویشان بدزدد مرد دون / تا بخواند بر سلیمی ز ان فسون
کار مردان روشنی و گرمی است/ کار دونان حیله و بیشرمی است
پروین اعتصامی
خواست تا لاف خداوندی زند/برج و باروی خدا را بشکند
رای بد زد، گشت پست و تیره رای/سرکشی کرد و فکندیمش ز پای
پشهای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیدهٔ خودبین بریز
تا نماند باد عجبش در دماغ/تیرگی را نام نگذارد چراغ
2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
واقعا مولانای جان در همه حال و هوایی نکته ها یی بس خردمندانه را بیان می کند در وصف این چاپلوسان دنیا دار
دقیقا
مولانا انسانشناسی برجسته و ژرفاندیش است و از عمیقترین لایههای وجود انسان ما را آگاه میکند