بانگ مرغان است، لیکن مثنوی معنوی دفتر دوم شرح و تفسیر ابیات 2658 تا 2671

album-art

 

تاریخ برگزاری ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

مدرس محسن محمد

باز تقریر کردنِ معاویه با ابلیس، مکرِ او را

شیطان از منظر اهل شریعت

2657) با خدا گفتی، شنیدی رُو به رُو / من چه باشم پیشِ مَکرت ای عدو؟

2658) معرفت‌های تو چون بانگِ صفیر / بانگِ مُرغان است، لیکن مُرغ گیر

2659) صد هزاران مرغ را آن، رَه زده است / مرغِ غِرّه کآشنایی آمده است

2660) در هوا چون بشنود بانگِ صفیر / از هوا آید، شود اینجا اسیر

2661) قومِ نوح از مَکرِ تو در نوحَه اند / دل کباب و، سینه شَرحه شَرحه اند

2662) عاد را تو باد دادی در جهان / درفکندی در عذاب و اَندُهان

2663) از تو بود آن سنگسارِ قومِ لوط / در سیاه آبه ز تو خوردند غُوط

2664) مغزِ نَمرود از تو آمد ریخته / ای هزاران فتنه‌ها انگیخته

2665) عقلِ فرعونِ ذَکیّ فیلسوف / کور گشت از تو نیابید او وقوف

2666) بولَهب هم از تو نااهلی شده / بُوالحِکَم هم از تو بوجهلی شده

2667) ای بر این شطرنج بهرِ یاد را / مات کرده صد هزار اُستاد را

بانگ مرغان است، لیکن

2668) ای ز فرزین بَندهایِ مُشکِلت / سوخته دل‌ها، سیه گشته دلت

2669) بحرِ مَکری تو، خلایق قطره‌ای / تو چو کوهی، وین سَلیمان ذرّه ایی

2670) کی رَهَد از مَکرِ تو ای مُختَصِم؟ / غرقِ طوفانیم اِلّا مَن عَصِم

2671) بس ستارۀ سَعد از تو مُحتَرِق / بس سپاه و جمع از تو مُفتَرِق

معرفت‌های تو چون بانگ صفیر/بانگ مرغان است، لیکن مرغ گیر

دیوان غزلیات شمس

هر کي خود را نکرد خوار امروز/همچو فرعون خوار خواهد بود

هر که چون گل ز آتش آب نشد/اندر آتش چو خار خواهد بود

چون شکار خدا نشد نمرود/پشه اي را شکار خواهد بود

دفتر اول مثنوی

چون بسی ابلیس آدم روی هست /پس به هر دستی نشاید داد دست‌‌

زانکه صیاد آورد بانگ صفیر/ تا فریبد مرغ را آن مرغ گیر

بشنود آن مرغ بانگ جنس خویش/ از هوا آید بیابد دام و نیش‌‌

حرف درویشان بدزدد مرد دون / تا بخواند بر سلیمی ز ان فسون‌‌

کار مردان روشنی و گرمی است/ کار دونان حیله و بی‌‌شرمی است‌‌ 

پروین اعتصامی

خواست تا لاف خداوندی زند/برج و باروی خدا را بشکند

رای بد زد، گشت پست و تیره رای/سرکشی کرد و فکندیمش ز پای

پشه‌ای را حکم فرمودم که خیز/خاکش اندر دیدهٔ خودبین بریز

تا نماند باد عجبش در دماغ/تیرگی را نام نگذارد چراغ

جلسه بعد

جلسه قبل

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • فاطمه چابش صفت
    28 بهمن 1400 07:39

    واقعا مولانای جان در همه حال ‌و هوایی نکته ها یی بس خردمندانه را بیان می کند در وصف این چاپلوسان دنیا دار

    پاسخ
    • محسن محمد
      28 بهمن 1400 13:08

      دقیقا
      مولانا انسان‌شناسی برجسته و ژرف‌اندیش است و از عمیق‌ترین لایه‌های وجود انسان ما را آگاه می‌کند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست