صدق باطن، وسیله‌ی هدایت مثنوی معنوی دفتر دوم ابیات 3001 تا 3013

album-art

تاریخ برگزاری ۱۹شهریورر ۱۳۹۸

مدرس: محسن محمد

سالک به واسطه‌ی صدق در طلب به هدف واصل می‌شد که گفته‌اند ؛النجات فی الصدق؛ صدق ابزاری است که حریف تمام موانع سلوک است در صورتی که سالک صادق باشد ابزار و وسیله‌ی برطرف شدن تمام حجاب‌ها و موانع برای او حاصل می‌شود.

3001) این زمان، همدردِ تو گشتم که من / در طلب از تو جدا گشتم به تن

3002) از تو می‌دزدیدمی وصفِ شتر / جانِ من دید آنِ‌خود شد چَشم‌پُر

3003) تا نیابیدم، نبودم طالبش / مِس کنون مغلوب شد، زر غالبش

گناهی که سبب بیداری روح می‌شود

صدق باطن وسیله‌ی هدایت

3004) سَیّئاتم شد همه طاعات، شُکر / هَزل شد فانیّ و، جِدّ اثبات، شکر

3005) سَیّئاتم چون وسیلت شد به حق / پس مَزَن بر سیّئاتم هیچ دَق

صدق باطن، گمراه را به هدایت می‌رساند

3006) مر تو را صِدقِ تو، طالب کرده بود / مر مرا جِدّ و طلب، صدقی گشود

3007) صِدقِ تو آورد در جُستن تو را / جُستنم آورد در صدقی مرا

3008) تخمِ دولت در زمین می‌کاشتم / سُخره و بیگار می‌پنداشتم

3009) آن نَبُد بیگار، کسبی بود چُست / هر یکی دانه که کِشتم صد بِرُست

تمثیل برای ابیات پیشین

3010) دزد سویِ خانه‌ایی شد زیردست / چون درآمد، دید کآن خانه‌ی خود است

3011) گرم باش ای سرد، تا گرمی رسد / با دُرُشتی ساز، تا نرمی رسد

3012) آن دو اُشتر نیست، آن یک اُشترست / تنگ آمد لفظ، معنی بس پُراست

3013) لفظ در معنی همیشه نارسان / ز آن پیمبر گفت: قَد کلَّ لِسان

جلسه بعد

جلسه قبل

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حمیده حسین زاده
    22 مرداد 1401 22:37

    خلق را تقلیدشان بر باد داد. یک دو صد لعنت براین تقلید باد
    صدق در طلب راه گشاست. وبرای نزدیک شدن لازم است گاه از آن موضوع دور شویم
    زبان از توصیف برخی واژگان عاجز است.
    هرکه را اسرار حق آموختند مهر کردن و دهانش دوختند
    درهمه ادیان به شرط صدق می توان وصل شد.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست