حکیمانه‌ی 1 سعدی، خداوندگار زبان و ادب فارسی

حکیمانه‌ی 1 سعدی،

بخشی از دیباچه‌ی گلستان، تقدیم به دوستان گرامی

حکیمانه‌ی 1

در ادبیات فارسی، خوبان پارسی‌گوی، پر‌شمارند. اما عده‌ای از آنها مانند فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی از میان شاعران و برخی چون بیهقی و نصرالله منشی از زُمره‌‌ی نویسندگان چیره دست، آنقدر از دیگران فراتر رفته و به‌حدی ارتفاع گرفته‌اند که شکوه سخنشان مرزهای جغرافیایی و تاریخی را یک‌به‌یک درنوردیده‌ است. به همین دلیل بزرگان اندیشه، این بزرگان را متعلق به همه‌ی بشریت در همه اعصار و دوران‌ها می‌دانند. اینان ارزش‌های جاودانه و والای انسانی را سیراب می‌کنند. لذا مانند جویباری از پس قرون و اعصار، مانند جویباری گوارا در دل و جان دوران جدید جاری هستند. ما نیز در این آینه‌‌های روشن، اوضاع و احوال روزگار خود را می‌بینیم.

به قول استاد دکتر محمد علی اسلامی ندوشن این آثار آفریده شدند تا ایرانی خوابش نبرد و باری اگر بُرد، خواب‌های آشفته نبیند.

سعدی، خداوندگار زبان و ادب فارسی

نامه به کودکی که زاده خواهد شد: سعدی بخوان و بنز سوار شو! - تجارت‌نیوز

و اما در میان این بزرگان، سعدی حکایتی دیگر دارد.  

بی‌شک از بخت فرخنده فرجام ما است که سعدی به زبان ما تعلق دارد. یا به عبارتی ما در حوزه‌ی زبان و فرهنگ سعدی متولد شده‌ایم. ما فارسی زبانان بسیار کامیاب و بخت‌یاریم که با زبان سعدی سخن می‌گوییم و برای خواندن و التذاذ از آثار او ناچار نیستیم زبان دیگری را بیاموزیم.

نام و آوازه سعدی نه تنها در عصر حاضر یعنی عصر ارتباطات که با اندک امکانات و کمترین رنجی‌، هر کلامی به اَقصی نقاط عالم می‌رود، که در عصر بی‌امکانات خودش هم مرزهای ایران را درنوردیده بود و شهرتش در عالم فراگیر شده بود.

سعدی از بزرگترین شاعران و نویسندگان کلاسیک زبان فارسی است و بی‌سبب نیست که او را از پیامبران سخن فارسی دانسته‌اند.

به گفته جامی در روضه هفتم  بهارستان: «هیچ کس پیش از وی بیش از وی طریق غزل نورزیده و سخنان وی همه طوایف را مقبول افتاده. یکی از شعرا گفته است و الحق گوهر انصاف سفته:

در شعر سه کس پیمبرانند

هر چند که لانبیَّ بَعدی

اوصاف و قصیده و غزل را

فردوسی و انوری و سعدی»

گفته‌اند و به حق هم گفته‌اند که زبان فارسی پس از فردوسی به هیچ کس چون سعدی وامدار نیست.

شعرای کلاسیک چه کسانی هستند؟

بزرگان اندیشه نوابغی هستند که با نگاه و نظر نافذ خود حوادث و رخدادهای عالم را و آنچه پیش چشم همه ماست محرکی می‌دانند تا هبوط انسان در زمین را برای وی دلپذیرتر سازند و اندک‌اندک راه نمایند تا انسان دور افتاده از اصل باز روزگار وصل خویش را بجوید.

کلمه کلاسیک به معنی وسیع خود به تمام آثاری که نمونه ادبیات کشوری شمرده می‌شود و مایه افتخار ادبیات ملی آن کشور است، اطلاق می‌شود. مثلاً ما می توانیم آثار جاودان شاعران بزرگمان را کلاسیک های ادبیات فارسی بنامیم. (رضا سید حسینی کتاب مکتبهای ادبی -جلد یک ص 81 چاپ1376)

دکتر ضیا موحد در کتاب سعدی ( چاپ 78 ص 39) می‌نویسد:

« شاعران کلاسیک ادامه دهندگان جدی فرهنگ و ادب پیش از خود هستند و کار آنان بیش از آنچه ریشه در نفسانیات و زندگی شخصیتشان داشته باشد، ریشه در سنت گذشته دارد. به همین دلیل هم آثار شاعران کلاسیک بازتاب کل فرهنگ یک جامعه با تمام تناقض‌ها و ناسازگاری‌های آن است. اما در شاعران مدرن، ذهنیت شاعر است که در مرکز اثر هنری است.

وی ادامه می دهد: «ویژگی شاعران کلاسیک، فراموش کردن من شخصی و گریز از حدیث نفس و پرداختن به فرهنگ عام و مشترک است. در تمام شاهنامه آنچه مربوط به شخص فردوسی می‌شود، بسیار ناچیز و اندک است. مرگ جوان سی و هفت ساله خود را در چند بیت ضمن داستان بهرام چوبینه به کوتاهی گزارش می‌کند و بر سر داستان می‌رود.

مرا شصت و پنج و ورا سی و هفت

نپرسید از این پیر تنها و برفت

رستم و سهراب - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اما وقتی به داستان مرگ سهراب یا داستان مرگ سیاوش می‌رسد کلام او حتی از نظر احساس و عاطفه رنگ دیگر می‌گیرد.

سعدی از بزرگان ادبیات کلاسیک

«در آثار سعدی حضور فرهنگ گذشته و تداوم سنت، به دلیل گستردگی حوزه‌های کار او، از بسیاری شاعران کلاسیک دیگر فارسی بیشتر است. … در شعر چنین شاعری، سخنگوی اصلی ذهنیت شخصی خاص یا فلسفه‌ای خاص نیست. بلکه مجموعه یک فرهنگ است که با صداهای گوناگون آن به سخن در می آید و آنچه بدین مجموعه وحدت می بخشد، هنر کلامی او یعنی رفتار او با کلام و زبان است…»

دامنی از گل

در این مجموعه‌ی چند‌رسانه‌ای  با عنوان “دامنی از گل” (گفت: به خاطر داشتم که چون به درخت گل رسم دامنی پر کنم هدیه اصحاب را، چون برسیدم بوی گلم چنان مست کرد که دامنم از دست برفت.)، از این پس سر آن داریم که با استفاده از امکانات گسترده‌ی فضای وب اندکی بیشتر با سعدی انس بگیریم و خوشه‌ای از این خرمن گل برچینیم، باشد که از خواب نوشین بامداد رحیل برخیزیم و دامنی گل و ريحان و سنبل و ضيمران برگیریم.

بنابر این هر دو هفته یک‌بار، میهمان سفره‌ی پربرکت آثار سعدی هستیم تا به قول ایشان: “یارا قدحی پر کن از آن داروی مستی / تا از سر صوفی برود علّت هستی”

هر دو هفته نکته‌ای از زمانه و روزگار و زندگی و اندیشه‌ی سعدی، برمی‌گیریم و یا ابیاتی از اشعار  و  یا متنی از کلیات او را با هم بازخوانی می‌کنیم.

ویژگی روش کار ما آن است که اطلاعات متن، با لینک به مطالب مفصل‌تر و جامع‌تر مرتبط می‌شود. از این طریق امکان مطالعه‌ی عمیق‌تر و دقیق‌تر برای مخاطبان این مجموعه مهیا می‌شود. از طرف دیگر متون انتخابی همراه با فایل صوتی خوانش دقیق و توضیحاتی اجمالی ارائه می‌شوند تا امکان ارتباط عمیق‌تر با متن را برای شما ایجاد کند.

Pin on Calligraphy Masterpieces

امید به فضل پروردگار و بذل توجه شما خوبان داریم.

نگارش و تحقیق: اسماعیل شیشه‌گر

حکیمانه‌ی 1 سعدی

حکیمانه‌ی 2 لینک

پیوند به ضرب‌المثل‌های گلستان

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • افسانه همتی
    8 اسفند 1400 23:52

    به به بسیار عالی بسی لذت بردیم ، تشکر

    پاسخ
  • عالی. متن نوشتاری پایین کلیپ هم به زیبایی خود کلیپ و پرمحتوایی. خدابرکت بده به زندگیتون

    پاسخ
  • بسیار نیکو .سعدی واقعا پیامبر ادب پارسی در جهان است ولی بهتر بود از سعدی کارنو فرانسوی هم اینجا یادی می کردید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست