دورغهای نصفه
گاهی اوقات آدمها فکر میکنند اگر راست بگویند منافعی را از دست میدهند و نیز اگر دروغ بگویند روابطشان آسیب میبیند.
در این گونه مواقع بسیاری از ما به دروغهای نصفه یا ریاکاری روی میآوریم. یعنی برای این که هم دروغ بگوییم و هم عذاب وجدان نداشته باشیم. به خودمان و دیگران دروغهایی آمیخته به راست میگوییم.
در این بخش از کلاس مثنوی به اختصار به این موضوع پرداخته شدهاست.
محسن محمد
دورغهای نصفه
7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
دروود استاد محمد گرامی .
بحث ریا ،گویا و پر مفهوم ،
سپاس
سپاس از شما استاد بزرگوار نکتهی مهم و حایز اهمیت در اینجا این است که بر خلاف نگاه مرسوم، بر اساس تفکر عارفان تیزبین، گناه و خطا اساسا خاری است که بر شاخهی اختیار انسان می روید. به بیان دیگر اگر انسان اختیاری نداشت، اساسا نه خطایی رخ میداد و نه گناهی اتفاق میافتاد لذا اگر از این دید به داستان نگاه کنیم خطا و گناه حاصل یکی از ویژگیهای بنیادین بشر است از این رو اجتناب ناپذیر است و حتی به قول مولانا میتواند خجسته و مبارک تلقی شود.
بس خجسته معصیت کان کرد مرد
نی زخاری بردمد اوراق ورد؟
یا در داستان موسی و شبان:
معصیت کردی به از هر طاعتی
آسمان پیمودهای در ساعتی!
💛💛💛💛💛💛
مراتب سه گانهٔ علم الیقین
عین الیقین
حق الیقین
که محل ذخیره همه آموزه های ما که شامل آموزه های مغزی و قلبی هستند
بررسی تناسب هر کدام از آنها با مراتب سه گانه
شریعت
طریقت
و حقیقت
بسیار امر مهمی بنظر میرسد
شریعت: به معنای مسیر عبور است. (شارع=خیابان) توقف در شریعت، به معنای توقف در سطحی ترین لایه، که همان آموزه های تقلیدی و روبنایی و مغزی بوده که به سواد نیز موسوم هستند.
مثلا: دکتر به مریض، میگوید سیگار نکش چون برای سلامتی زیان آور است
ولی مشاهده میکنید که خودش سیگار میکشد!
یا فقیه میگوید انفاق کنید که در نزد خدا جایگاهی رفیع دارد
ولی میبینید که خودش خسیس است!
این یعنی علم الیقین یا سواد،
میبینیم که عمدتا باعث حرکتی در راستای آن نمیشود!
به این افراد در ادبیات عرفایی همانند جناب حافظ، مولوی و امثالهم:
زاهد، واعظ، شیخ و.. اطلاق میشود.
یعنی کسی که در لایه علم الیقین یا همان شریعت، متوقف مانده و دچار سطحی نگری ست،
از مضرات خطرناک توقف در این لایه، بروز نفاق، ریا و عُجب است:
واعظان کین جلوه در محراب و منبر میکنند
چون به خلوت میروند، آن کار دیگر میکنند..
مرتبه بعدی، عین الیقین است
که تناسب با طریقت دارد.
این مرتبه، جایگاه اهل سعادت است
چون آموزه های آنها صرفا در مغزشان نیست
بلکه در تمام ذرات وجودشان سرایت دارد
و این آموزه ها با ماهیت خود شخص، تلفیق شده و گره خورده اند بطوریکه بواسطه مرگ نیز از وی جدا نخواهند شد.
(معنای اعتقاد که از عَقد و عقده می آید به گره خوردن و ممزوج شدن، نزدیک است)
*به عبارتی یعنی شخص با معارفی که نسبت به آنها به عین الیقین رسیده به وحدت رسیده است*
که این مرتبه عارفان است.
آنها اهالی طریقت، یا شهدا
(اهل شهود و بینایی) هستند.
آنها چیزی را که میگویند دیده اند و قاعدتا به آن اعتقاد دارند
بنابراین امکان ندارد خودشان به آن چیز، پایبند نباشند،
مانند کسیکه لبه پرتگاه ایستاده و پایین را میبیند.
ظاهرا توقف در حالت اول، یعنی شریعت یا بعبارتی علم الیقین
باعث تمام مفاسد دنیا شده و میشود..
در مکتوبات عرفا(اهالی مرتبه دوم، یعنی اهالی شهود، عین الیقین و وادی طریقت)
گروه اول را فاسدترین انسانهای دنیا میدانند
چون آنها دیده اند که جهل مرکب، توهم دانایی، توهم فضیلت، غرور، تکبر و خودخواهی، بواسطه ظاهر بینی و سطحی نگری پدید
می آیند!
عالِم بی عمل بودن، ترجیح دنیا بر ماوراء، نزاع بر سر دنیای دون کردن و… را از مشخصات آنان میدانند..
بنابراین بنظر میرسد مهمترین کار انسانها قبل از فرا رسیدن مرگ، عبور از پوسته سواد، مَجاز، علم الیقین(العِلمُ حجابُ الاکبر)، شریعت
و ورود در وادی بی نهایت طریقت یا عین الیقین یا شهود( که در قرآن به اولی الابصار، یعنی صاحبان بینایی، مسما هستند) است.
و طلب همه جانبه و مضطرانه این مسأله، مهمترین وظیفه بشر در دنیا بنظر میرسد.
چون توقف در پوسته، باعث ورود انسان به مرز مشترک با حیوانات میشود بقول خداوند :
کالاَنعام و بَل هم اَضَل
(مانند چهارپایان، بلکه بدتر!)
چنین کسی غوطه ور در توهم دانایی ست که صورت آگاهی یافتهٔ این توهم، در عالم معنا، شرک و نهایتا خلود در ظلمات و دوزخ است..
مرحله آخر هم که حقیقت یا همان توحید است، ظاهرا وادی وحدت با حق و فنای در حقیقت است که صراحتا اقرار میدارم از ادراک حقیر، بزرگتر است.
یا حق..
پیمان مهرانمهر
زنده باد
سپاس پیمان عزیز
اضطراب از مرگ، بزرگترین علتش کارهایی هست که هنوز برای کودک درونت انجام نداده ای!
علی عبدلی
aliiabdoli@
پانل سقفی یکی از محصولات شرکت کیان پانل برای پوشش سقف سوله، ساختمان های صنعتی، مسکونی، پیش ساخته و … است. پانلهای سقفی کیان اگرچه وزن پایینی دارند اما به علت ساختار منحصر بفردشان از مقاومت بالایی برخوردار هستند بطوریکه تولیدکنندگان ساندویچ پانل سقفی به منظور افزایش مقاومت آن در برابر بارشهای فصلی بر روی سطح ورق پانل، گامهایی ذوزنقهای شکل ایجاد کردهاند.