لینک بخش اول
لینک بخش سوم
لینک بخش چهارم
از مهمترین نکاتی در در نگرش انسانشناسانهی عرفا برجسته و شاخص است، عمقی است که در وجود انسان میبینند. در نگاه عارفان انسان (برای کسی که در مسیر خودشناسی قرار داشته باشد) به شکل دریایی عمیق و لایتناهی نمایان میشود. دریایی که هر روز مرواریدها و جواهرات ارزشمندی از اعماقش بیرون کشیده میشود. و نیز هر لحظه با کنار رفتن پرده و حجابهایی که مانع دیدن و آگاهی هستند، شخص سالک حیرتزده اسرار و عجایب درون خود میشود.
تو، یکی تو نیستی ای خوشرفیق
بلکه گردونی و دریای عمیق
آن تو زَفتَت که آن نهصد تو است
قُلزُم است و غرقهگاه صد تو است!!
تعدادی از ابیات که برای توضیح مطلب در ویدیو خوانده شد در ادامه میآید.
از جمادی مردم و نامی شدم \ وز نما مردم به حیوان برزدم
مردم از حیوانی و آدم شدم \ پس چه ترسم کی ز مردن کم شدم
حملهی دیگر بمیرم از بشر \ تا بر آرم از ملایک بال و پر
وز ملک هم بایدم جستن ز جو \ کل شیء هالک الا وجهه
بار دیگر از ملک قربان شوم \ آنچ اندر وهم ناید آن شوم
پس عدم گردم عدم چون ارغنون \ گویدم که انا الیه راجعون
دفتر سوم مثنوی
آن یکی آمد در یاری بزد \ گفت یارش کیستی ای مُعتمد
گفت من گفتش برو هنگام نیست \ بر چنین خوانی مقام خام نیست
خام را جز آتش هجر و فراق \ کی پزد کی وا رهاند از نفاق
رفت آن مسکین و سالی در سفر \ در فراق دوست سوزید از شرر
پخته گشت آن سوخته پس باز گشت \ باز گرد خانهی انباز گشت
حلقه زد بر در به صد ترس و ادب \ تا بنجهد بیادب لفظی ز لب
بانگ زد یارش که بر در کیست آن \ گفت بر در هم توی ای دلستان
گفت اکنون چون منی ای من در آ \ نیست گنجایی دو من را در سرا
نیست سوزن را سر رشتهی دوتا \ چونک یکتایی درین سوزن در آ
رشته را با سوزن آمد ارتباط \ نیست در خور با جَمَل سَم الخیاط
کی شود باریک هستی جمل \ جز به مقراض ریاضات و عمل
محسن محمد
1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید
سلام
درود استاد مثل همیشه بسیار زیبا وگویا تمام مطالب و قابل درک بود
ممنون